interview vol.4 ヴィンセント・ツァイ 蔡偉靖 Vincent Tsai

蛇腹二ストインタビューVol.4は台湾のアコーディオン奏者、ヴィンセント・ツァイさんです。

日本を愛し、特に秋葉原が好きということで今回は秋葉原のど真ん中で撮影させていただきました!!!

台湾アコーディオン協会会長の名に恥じぬアコーディオンへの愛情が凝縮されたインタビューをどうぞ!

Q:アコーディオン奏者として生きてきたなかで、記憶に残っている経験は?

いちばん記憶に残っているのは、2014年に台湾の国家音楽ホールで行われた久石譲氏の「バラライカ、バヤン、ギターと小オーケストラのための『風立ちぬ』第2組曲」の初演でご本人と共演したことです。

Q:これまでに直面したアコーディオンの難しさや課題は?

私は9才のときに学校のマーチングバンドに入ったことでアコーディオンを演奏しはじめましたが、小学校の卒業とともにやめていました。音楽という意味ではピアノを通じて様々なスタイルを学び続けていたのですが、持ち運びのできるアコースティック楽器を演奏したいと思ったことから、2008年に再びアコーディオンを手にするようになったのです。当時、台湾には演歌や流しといったスタイルのアコーディオン指導者しかおらず、フォークやタンゴ、ジャズ、クラシックといった演奏スタイルを学ぶことは難しい状態でした。そこで2012年、ヨーロッパで学んだ私は台湾にアコーディオン教育を持ち込みたいと思ったのです。

アコーディオンの演奏においては他の演奏者と寄り添うことがとても大切だと考えています。おもにソロ演奏のために考案された楽器ですからね。他の演奏者と一緒に演奏するときは努力が必要になってきます。

アコーディオン奏者は様々なスタイルに精通し、リード楽器としての特性を踏まえてリズムにも気をつけなければなりません。

Q:お気に入りのミュージシャンは?

フランク・マロッコとリシャール・ガリアーノです。

マロッコ氏は私がカステルフィダルドで行われたマスターキャンプに参加した際の先生でした。彼のジャズ語と教え方は見事でした。80代に突入していたにもかかわらず、完璧だったのです。

ヨーロッパで学んでいる間、私はガリアーノ氏の公演を10公演以上は見に行き、後々、2013年には台北で彼のマスタークラスを開催するに至りました。

ご本人とお会いしたとき、彼の名声は音楽の才能と謙虚な姿勢によって築かれているのだと理解しました。様々な音楽スタイルを掛け合わせた彼の新しい手法はこんにちのミュージックシーンにおける偉大な成功例と言えるでしょう。

Q:ありがとうございます。最後に、お勧めの練習方法は?

ボタン式アコーディオンを演奏してきた私としては、(※1)メダール・フェレーロの教則本をお勧めします。リシャール・ガリアーノも推薦していますよ。

それから、様々なスタイルの音楽や生演奏を多く聴くことが大切です。

バンドを結成することも、アコーディオンで他の演奏者と一緒に演奏することを学ぶいい機会になるでしょう。

Q:これからアコーディオンを習得しようと思っている人やアコーディオン音楽に興味を持ち、どんなものか知りたいと思っている人に対して何かアドバイスを。

とにかく演奏すること!そして練習し続けることです。

たとえ10分、15分でも毎日練習することが大事です。スケール、アルペジオ、ベローイングといった基本技術はいつも役立ちます。

本当にアコーディオンが好きで、ともに人生を過ごしたいと思っているのであれば、質の良い楽器もまた助けになるでしょう。

:ありがとうございました!!

※1)メダール・フェレーロの教則本は蛇腹党にてご購入いただけます。ご連絡はinfo@jabaraparty.jp

撮影:大崎 聡 / Direction:蛇腹党

衣装:ARCH∧BES(アークビス)https://archbes.official.ec(その他) jabara Party

経歴:ヴィンセント・ツァイ 蔡偉靖 Vincent Tsai

台湾アコーディオン協会会長。

ウェイ・サン文化芸術株式会社 共同創設メンバー。

国立台湾科技大学 工業経営学専攻 卒業。

小学時代にアコーディオンに魅せられ、大学時代にボタン式クロマチックアコーディオンへの興味が再燃した。

2011年ヨーロッパ留学中には、フランク・マロッコミュージックキャンプに参加し、世界各地から集まったプレーヤーと共演。以降、台湾を始め、日本、タイ、香港、マカオ、中国、韓国などアジア各地のコンサートホールにて継続的に演奏している。

2014年、台湾国家音楽ホールで久石譲の新曲「バラライカ、バヤン、ギターと小オーケストラのための『風立ちぬ』第2組曲」が初演された際には、久石譲自身の指揮により演奏。

演奏家の他に、アジア諸国におけるミュージックフェスティバルやコンサートのプロモーションを行うウェイ・サン文化芸術株式会社の共同創設者としての顔も併せ持つ。

同社は2013年にリシャール・ガリアーノ 台北マスタークラスを、2016年に小松亮太キンテート台北・台中公演を企画、成功させている。

2015年以降開催している台北ジプシージャズフェスティバルはアジアでの注目スポットになり、香港や日本のみならずヨーロッパや北アメリカ、オーストラリアなど世界中から観客を集めている。

蔡偉靖 Vincent Tsai

Phone: +886-2-2704-6610

Mobile: +886-939-148-132
vincentaccordion@gmail.com

巍聲國際藝術文化事業有限公司

統一編號:54678154

Vincent Tsai Int’l Culture & Arts Co., Ltd.
Register No. : 54678154

106台北市大安區敦化南路二段63巷56號

No.56, Ln. 63, Sec. 2, Dunhua S. Rd., Da’an Dist., Taipei City 106, Taiwan (R.O.C.)

Website: http://vincentaccordion.net

Facebook: https://www.facebook.com/VincentAccordion

TAIWAN・HONG KONG

手風琴藝術推廣、教學、演出
歐洲手風琴原廠代理經銷
Lessons, Concerts, Masterclasses
Authorized Dealer of European finest Accordion & Bandoneon

【English】

Q: Can you tell us about a memorable experience in your life as an accordion player?

The most memorable time for me is in 2014 when I played Joe Hisaishi’s World Premier <‘The Wind Rises’ Suite No. 2 For Balalaika, Bayan, Guitar and Small Orchestra>

with Mr. Hisaishi conducting in 2 national concert halls in Taiwan.

Q:What difficulties and problems have you encountered with Accordion?

I started accordion when I was 9 years old in the school marching band, but stopped after the graduation of elementary school.

In the journey of music, I continually study with piano in various styles. In 2008, I started to pick up the accordion again since I would like to play a portable and acoustic instrument.

In that time, there were only 演歌 and 流し style accordion teachers in Taiwan, it’s difficult to study folk, tango, jazz and classical styles on the accordion.

So I studied only with youtube and buying books from Europe before 2011 I went to Austria.

In 2012, after I went studying in Europe, I would like to bring the education of accordions into Taiwan.

On playing accordion, I think it is very important to accompany with others. Since it’s mostly designed as a solo instrument. You need to take effort when play with others.

An accordionist need to be familiar with various styles and need to be careful on the rhythm because its specialty as a reed instrument.

Q: Who are your favorite musicians?

My favorite musicians are Frank Marocco and Richard Galliano.

Mr. Marocco was my teacher when I participated a master camp in Castelfidardo, he jazz language and teaching is unbelievable.

Even during his 80’s, he could play flawlessly.

During my studying in Europe, I went to more then 10 concerts of Mr. Galliano and afterwards organize his masterclass in Taipei in 2013.

When meeting himself, his humbleness and musicianship built his prestige.

His experiment of cross-overing various music style is a great example of successful model in music scenes nowadays.

Q: Thank you. Finally, do you have a recommended practice method?

Since I played button accordion, I would like to recommend Médard Ferrero tutorial books. It’s also recommended by Richard Galliano.

Also, it’s important to listen and study more music of various styles and more live music.

To establish a band is also important to study accompany others on the accordion.

Q: what advice do you have for people who are about to start learning the accordion, and those who are interested in accordion music and want to check it out?

Just Play It! And keep practicing.

It’s important to practice everyday even only 10-15 minutes. Basic skills like scales, appreggios, bellowing is always useful.

If you really like accordion and want it to share a lifetime with you, and good instrument is also helps.

負責人 Superintendent

蔡偉靖 Vincent Tsai

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106台北市大安區敦化南路二段63巷56號

No.56, Ln. 63, Sec. 2, Dunhua S. Rd., Da’an Dist., Taipei City 106, Taiwan (R.O.C.)

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TAIWAN・HONG KONG

手風琴藝術推廣、教學、演出
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VINCENT TSAI / TAIWAN

Currently the chairman of Taiwan Accordion Association, co-founder of Wei-Sun Int’l Culture & Arts Co., Ltd.

Graduate of National Taiwan University of Science and Technology in the Department of Industrial Management, with solid background of the Classical keyboard, Vincent tied an unbreakable bond with accordions when he joined the school band in primary four. In university, the interest sparkled again to study Chromatic Button Accordion.

During his study in Europe in 2011, he had the great honor to join the Frank Marocco music camp with participants from all over the world.

Continuously playing in various concert halls through Taiwan, Japan, Thailand, Hong Kong, Macau, China and Korea. In 2014, he played in National Concert Hall, Taiwan under the baton of Japanese maestro Joe Hisaishi, in the world premier of Hisaishi’s new work, “The Wind Rises” Suite No.2 for Balalaika, Bayan, Guitar and Small Orchestra!

Apart from his performance career, he is also the co-founder of Wei-Sun Int’l Culture & Arts Co., Ltd., which is a music agent company which promote music festivals and concerts in Asia. In 2013, the company organized Richard Galliano’s masterclass in Taipei. In 2016, Ryota Komastu Quintet had a tremendous success in Taipei and Taichung. Since 2015, Taipei Gypsy Jazz Festival became a spot in Asia attracted tourists from Hong Kong, Japan, and the final concert was sold out. Furthermore, the audience was very diverse; on top of locals, we also had expats from England, America, Canada, France, Australia, Germany, etc.!